Ads by nuffnang

Monday, June 2, 2014

Kisah kisah semalam di Peranchis....


Ketika saya menulis blog ini saya telah berada di bumi
Uncle Sam atau Amerika Syarikat.

Saya ni menumpang bercuti mengikut kakak saya

yang ada sedikit urusan bersama anaknya dan dua
wargakerjanya di sini.

Kali terakhir ke negara Uncle Sam ini pada 2006

kerana memenangi Anugerah Skrin bagi program
Bersamamu...sebelum itu masa zaman gila gila remaja
bersama keluarga.

Kami menaiki penerbangan MAS MH O448 ke

Hong Kong jam 8 pagi 11 Jun dengan durasi
penerbangan hampir 4 jam.

Kami transit di sana kira kira 2 jam dan seterusnya

menaiki pesawat Cathay Pacific ke San Francisco
mengambil masa hampir 13 jam.

Adoiii jenuh lah dok lama lama dalam pesawat.....

Justeru hari ini hari pertama di San Francisco dan

masing masing merehatkan diri setelah menyelusuri 
destinasi yang panjang, maka saya coretkan sikit
kisah semasa di Peranchis.

Dari 14 hingga ke 21 Mei lalu,saya berada di

Peranchis, khususnya di  Lyon dan Paris mengikuti
anak buah saya, Mariana dan anaknyaa Mikhael
(kira cucu saya, kami panggilnya Mika)  balik
ke kampung suaminya.

Dah nama pun cuti memanglah banyak masa

rehat tapi dek kerana tak berapa faham dengan
bahasa dan tulisan Peranchis dan papan kekuncinya
komputernya juga tidak sama dgn apa yang
kita gunakan...maka niat nak berkongsi cerita
di sana terbantut dan tak dapatlah "update blog".

Untuk ke LYon kami perlu menaiki keretapi laju

kira kira 2 jam dari Bandar Paris.

Beberapa perkara yang ingin saya kongsikan

semasa di sana.

Saya sempat ke supermarket di bandar LYon

 ( selain beberapa butik nama nama besar di sini..)

Seperti kebanyakan supsermarket di luar negara

yang menjual barangan keperluan orang orang  Asia
 adalah  kepunyaan masyarakat dari TAnah
Besar China.

Ia  banyak menjual pelbagai bahan mentah

seperti sayur sayuran, rempah ratus dan pelbagai
lagi  untuk keperlusn harian dan kebanyakannya
dr Thailand, VIetnam dan China termasuklah durian
yang dijual dengan harga 15 Euro satu kilogram.

Jangan di darab 4.7, nanti semua tak blh beli...

kira mahal bangat..

Dok tengah bedik sayur tetiba dok ternampaklah

cili dan terung yg di import dr MAlaysia.....

Banggalah juga sebab kebanyakan barangan dijual

dr Thailand tapi cili dan terung dari Malaysia....

Rasanya cili dan terung tu dari Cameron Highland...

Kiranya kalau nak masak lomak cili api kat sini tak

ada masalahlah.

Untuk mendapat daging/ayam halal juga agak

mudah di sini.

Sempatlah kami masak tom yam dan kari ayam

untuk orang peranchis yang pada mereka agak pedas....

Saya perhatikan  beberapa kali  jugalah sambil 

makan nasi berlaukkan sup tom  yam, mereka
bersulamkan air mineral...

Pedas gamaknya.......

Dan antara yang menarik di rumah Atuk Mika ni,

banyak tanam pokok ceri dan kebetulan ceri dah
boleh dipetik...apa lagi makan ceri segar
dari ladanglah...

Kebetulan kediamannya  di desa yang permai kira

 "country side" memang satu pemandangan yang
mendamaikan.

Sayangnya tanaman anggur masih kecil, kalau tidak

kenyang anggurlah saya selain kenyang ceri.....

Ok nanti sambung lagilah....mata dah mengantuk.....


Ceri yang dipetik disegar dari ladang


Mika bersama bawanya Didier

Mika bersama  neneknya ..hingga ketumi lahi.,,,,,

KAlau dah sampai di bumi Paris, bergambar berlatarbelakang
 Meara Eiffel pasti menjadi pilihan ramai



 





 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...