Ads by nuffnang

Saturday, June 23, 2012

Shopping berjuta Won.....

Hari ini sehari suntuk saya dan famili abang saya
merayau di kawasan membeli belah terutama di
kawasan Nam Daemon dan Dong Daemon......

Doraemon aja yang tak ada.....



Kalau menyentuh mengenai membeli belah kat sini,
memang kalau bawa berjuta juta Won boleh
habis sekelip mata aja.....

Jika semasa di Cambodia saya menyentuh mengenai
pengurup wang yang meletakkan wang yang hendak
ditukar di meja kaca, di sini tidak kurang juga uniknya.

Selain pengurup wang yang mempunyai kiosk
tersendiri, terdapat juga aktiviti pertukaran wang
yang dilakukan dikhalayak ramai.

Semasa kami merayau di kawasan Nam Daemon,
kelihatan beberapa wanita yang separuh abad
usia mereka, duduk berhampiran kedai.

Bila di amati secara dekat, mereka adalah pengurup
wang yang menjalankan urusniaga dengan selambanya
tanpa risau akan dirompak.


Pengurup wang ditepi jalan

Urusniaga pertukaran wang


Seoul adalah satu daripada bandaraya di dunia yang
kadar jenayahnya begitu rendah sekali.

Justeru "aunty-aunty" tu tidak risau menjalankan
urusniaga matawang dengan pengunjung.

Kebanyakan kawasan membeli belah di sini dibuka
hingga ke 3 dan 4 pagi.

Apapun bagi saya membeli pun ada limitnya, tepuk
dada tanya selera.....beli jika benar benar perlu ajalah.

Daripada pengamatan saya, kebanyakan kenderaan
di sini mempunyai sistem GPS.

Penggunaan sistem GPS memudahkan perjalanan

Pemandu teksi juga mudah untuk menghantar
penumpangnya ke destinasi yang dituju dan
tidak pernah menolak penumpang.

Pemandu teksi di tanahair juga perlu menggunakan
sistem GPS memudahkan menghantar penumpang
tanpa mengenakan bayaran yang kadangakala tidak
boleh di terima akal.

Yang baik dijadikan tauladan........


Abang saya bersama familinya.....




Pusat membeli belah sentiasa menggamit pengunjungnya.......



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...