Ads by nuffnang

Thursday, October 28, 2010

"KESIHATAN KENA JAGA DIK......"

Hari ini saya ambil cuti tahunan menguruskan beberapa perkara seperti bayaran kereta dan Unit Trust. Cuti banyak lagi, dah nak akhir tahunlah kata kan.....

Saya gunakan wang KWSP untuk membeli Unit Trust,  kira simpanan hari tua. Ibarat kata sediakan payung sebelum hujan.

Kos perubatan sejak kebelakangan ini agak tinggi..... jadi hal hal berkaitan kewangan perlu ada perancangan.

Lepas makan tengahari, saya terus ke Gleneagle Medical Center, di Jalan Ampang untuk fisioterapi lengan kanan saya yang cedera.

Sesi terapi kira-kira 1 jam 15 minit. Saya perlu melakukan fisioterapi dengan erti kata lain, jika boleh dipulihkan, tak perlu buat pembedahan.

Empat tahun lepas saya terpaksa melakukan pembedahan lengan kiri akibat ligamen putus dan tulang kecil tumbuh dan perlu dikikis.

Ia berikutan saya buat endah tak endah tentang masalah di lengan terbabit. Bagi saya, kerja perlu diselesaikan.....

Masa pembedahan lebih 2 jam.

Dua tahun lalu, sekali lagi saya ke dewan bedah.

Kali ini kerana kecederaan lutut dam masa pembedahan lebih dari 3 jam.

Ligamen putus, tempurung lutut bermasalah.

Saya agak serik untuk membuat pembedahan kerana perasaan ketika di tolak ke bilik bedah, sukar untuk digambarkan.

Saat sebelum masuk ke dewan bedah
Denyutan jantung agak kencang dan saya juga tidak dibenarkan memakai cermin mata.

Penglihatan saya kekaburan dan  rasa tidak puas melihat keadaan sekelling.

Tatkala di dalam dewan bedah, penggunaan hawa dinginnya "full blast" begitu sejuk, terasa kesejukkan sampai ke tulang.

Jururawat yang berada di sisi saya menenangkan saya.

"Relak Kak Lin, selawat banyak banyak" katanya.

Dapatlah saya rasakan debaran seseorang yang bakal menempuh saat-saat sebelum dibedah. 

"Mazlin are you ok.....we want to put you to sleep"pakar anestetis memaklumkan pada saya dan terus menekup oksigen ke muka saya.

Keadaan bau oksigen yang kurang menyenangkan membuatkan saya antara sedar dengan tidak dan berkata,

"Rasa nak muntah,rasa nak muntah...." dan terus tertidur....

Pengalaman dilalui setiap individu agak berbeza, saya tidak tahu bagaimana perasan anda yang pernah melakukan pembedahan, bagi saya selepas bius disuntik, terus black out.

Secara tiba-tiba........

"Kak Lin, bangun bangun, Alhamdulilah semua dah selesai....." sayu sayu kedengaran suara jururawat.

"Rasa nak muntah, rasa nak muntah lah......" bagaikan kesinambungan kepada ingatan sebelum saya pengsan dan rasa seperti terlelap seketika sahaja.

Semasa saya menerbitkan MedikTV tahun 2004, saya pernah beberapa kali berada di dalam dewan bedah untuk penggambaran, antaranya untuk pembedahan akibat barah payu dara, jantung, kebakaran, pembedahan lutut dan banyak lagi.

Di sebelah kanan Ida Haryati Ibrahim Bey, PRO HUSM dan
sebelah kiri Wartawan Nurul Fariha Onn
(Pembedahan barah payu dara 6 jam)
 Pembedahan yang saya tidak boleh lupakan adalah pembedahan seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun, yang mempunyai ketumbuhan otak atau Nasal Encephalocele

Suasana dalam dewan pembedahan
Pembedahan yang dilakukan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Kelantan mengambil masa 18 jam.

Ia satu pembedahan yang begitu lama dan membabitkan 2 pasukan pakar bedah.

Pembedahan yang dilakukan bermula dengan membuang ketumbuhan di atas dahi, kemudian muka kanak kanak itu dibuka dan tempurung kepalanya dicantumkan.

MasyaAllah, suspen juga menyaksikan pembedahan itu.

Di dalam dewan pembedahan terbabit, doktor pakar mempunyai tanggungjawab masing masing dan bagi pakar bius, tugas utamanya melihat mesin ECG, mesin denyutan jantung pesakitnya.

Pembedahan bermula kira kira jam 11.30 tengahari dan berakhir hampir 5 pagi.

Saya dan krew sememangnya dalam keletihan, tetapi doktor dan pembantu pembantunya kelihatan bersahaja dan khusyuk menjalankan tanggungjawab masing masing.

Dalam keadaan letih dan mengantuk beserta sejuk, saya tertanya tanya sendiri, apalah yang kanak kanak itu mimpi.....kerana begitu lama masa dia tidur.

Kini setelah diri sendiri pernah menjalani pembedahan, barulah saya tahu keadaan sebenarnya...

Tahniah kepada Dr Jeffry Malim dan pasukannya yang menjalankan tugas dengan dedikasi dan terbaik.

Saya memohon pada Illahi, agar lengan saya boleh sembuh tanpa perlu menjalani pembedahan.

Selesai fisio, saya dimaklumkan rakan saya pelakon Kartina Ayoob, isteri kepada Riezman Khuzaimi, turut menjalani fisio kerana mengalami masalah lengan.

Melawat Kartina di bilik 774
Saya terus melawatnya ke bilik 774.
"Dah lebih 5 bulan sakit, just ambik pain killer, but this few days memang sakit sangat, Tina buat MRI dan Doktor Zul kata masalah ligamen koyak", Kartina yang kini lebih banyak menjalankan kerja kerja di belakang tabir membuka bicara menjawab pertanyaan saya.

Dia perlu duduk beberapa hari lagi di hospital kerana perlu menjalankan sesi terapi yang lebih kerap.

Masalah yang dihadapi hampir sama dengan lengan kiri saya yang di bedah, namun tahap kesihatan Kartina tidak kritikal seperti saya, yang perlu menjalani pembedahan ketika itu.

"Kerja tu, kerjalah juga memang tak boleh habis, tapi kesihatan kena jaga juga dik......" saya menasihatkan Kartina dan juga ingatan kepada diri saya sendiri dan juga rakan rakan semua......

1 comment:

  1. Kak Inn, kerja tuh kerja jugak ... kesihatan kena jaga k...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...